Frågor och svar om graviditeten :)

4. Hur reagerade kompisar och omgivningen? Oj, ehm.. det va en blandad reaktion när det gällde omgivningen och polarna. Det kom självklart som en chock för alla , och det som alla framför allt reagerade på va att de tyckte att det va alltför tidigt i våran relation att skaffa barn nu, eftersom jag blev gravid efter endast 3 mån och bara känt Micke totalt sätt i ca. 5 mån. De tyckte att det va dumt att lägga det här stora ansvaret på oss som 21 & 22 åringar och ej känt varann så länge samtidigt som att de inte förstod varför vi ville skaffa barn så pass fort när vi har hela livet på oss att bilda familj. Sjävklart uppkom det frågor och funderingar på hur jag skulle göra med min utbildning (de flesta tyckte att det skulle va bättre att jag pluggade klart så att även jag hade en inkomst), fotbollen/basketen, ekonomin, ledigheten, om vi verkligen förstod vad detta innebar och vilket ansvar det faktiskt sätt på oss som blivande föräldrar osv. Det här va frågor och reaktioner både jag och Micke hade räknat med så jag hade tagit reda på vilka alternativ jag hade när det gällde utbildningen, försäkringen osv, medan Micke hade tagit redan på en hel del saker han också, samtidigt som vi satte oss ner i stort sätt varje dag innan vi skulle gå ut med nyheten, och pratade igenom det här väldigt ordentligt ochså att vi kunde "försvara" oss när dessa frågor skulle komma till svars. När det gäller ekonomin, så vet vi att det är inte billigt att skaffa barn, både bebisen i sig och allting runt omkring. Det är ju inte billigt att leva för en person ens. Men vi båda anser att ekonomin (och barnvakts passning när det väl är dags) är det minsta bekymret även om jag fortfarande studerar och att vi kommer få leva i stort sätt på Mickes inkomst. Det kommer inte bli några problem alls! Bortsätt från alla de negativa reaktionerna och innan allting hade fallit på plats att en bebis höll på å växa i min mage och med allt hur vi hade tänkt så blev alla riktigt glada för våran skull. De skulle finnas här som ett stöd för oss båda oavsett vad som hände/gällde även om de inte riktigt förstod varför vi inte ville vänta med att bilda familj. När det gällde mina polare så va jag väldigt nojig/nervös att berätta nyheten för dom, tanke på att det hade varit väldigt stelt och spänt mellan oss hela våren och sommaren av olika anledningar. Men jag kände även att jag måste berätta för dom oavset hur deras rektioner skulle bli. Det är trots allt då man vet vilka ens riktiga vänner e. Mina polare har alltid skojat att det är jag som blir gravid först i vårat gäng- och här står vi idag haha. De är grymt glada för våran skull och önskar oss med all lycka både nu under graviditeten och efteråt, eftersom vi kommer leva ett helt annat liv framöver. De tvivlar heller inte på oss utan de vet att vi komme bli grymma föräldrar! De har trots allt varit med mig genom alla dessa år då jag har fått mitt hjärta krossat flera gånger och att se mig må som jag gör nu samt att jag har hittat killen jag alltid har sökt betyder väldigt mycket för dem. Att se ens vänner glada gör en alltid glad själv! De ser också fram emot att knodden ska komma så de kan komma på bebis besök :) Det är viktigt att de går ihop med mitt barns pappa samt att de tror på oss som blivande föräldrar, vilket jag känner/vet att de gör :) Micke va nog mest nojig att berätta för Hampus, tanke på att de alltid har hängt ihop sen de föddes och är så pass tajta när det gäller allt. Även för att Micke alltid har haft "turen" med förhållanden medan Hampus har haft oturen. Micke kände att Hampus skulle ta den här nyhetenrätt hårt tanke på hur tajt deras relation har varit förut och att Micke kommer bli tvungen att leva ett helt annorlunda liv nu när han ska bli pappa. Det va en lättnad när Hampus reagerade mycket positivt å blev överlycklig av nyheten och att det va med mig Micke bildade familj med. Att Micke tillslut hittat fullträff när det gller alllt! Mickes andra polare reagerade väl som Hampus att det skulle bli en betydligt större omställning i hans liv än vad det skulle bli för mig tanke på att vi ändå inte har legat på samma nivå när det gäller våran fritid (förstår deras reaktioner), men samtidigt att de alltid har vetat att Micke vill skaffa barn i tidig ålder när han har hittat sitt livs kärlek vilket de alla har sätt att han nu har gjort. De tvilar inte en enda sekund på att han inte skulle klara av den här förändringen galant och de tror självklart att han kommer växa in i rollen som pappa direkt när det börjar närma sig (jag ser redan en stor förändring på älsklingen i hans beteende när det gäller hans fritid!!!! :D). De alla ser fram emot knodden minst lika myckt som vi själva gör vilket känns underbart, samt att de även gillar mig som person och förstår varför Micke har fallit för mig! Det är ju trots allt väldigt viktigt att ens partner går ihop med ens vänner för att förhållandet ska funka, när det gäller bådas polare :)
5. Gudföräldrar? Att våra blivande barn ska ha gudföräldrar har alltid varit ett givet alternativ för oss båda så det va inte så jätte mycket att diskutera. Micke har sedan barndomen alltid velat att hans polare Hampus ska bli gudfar till hans barn, vilket jag hade full förståelse för redan första gången jag träffade Hampus + att jag kände detsamma som Micke. Det fanns ingen bättre gudfar än honom och det kommer bli världens bästa. När det gällde en gudmor så har jag egentligen aldrig vetat i förväg på samma sätt som Micke, vem det ska vara. Däremot när vi fick beskedet att jag va gravid och började tänka efter av vem som skulle bli gudmor så va alternativet givet även för mig – Mikaela! Hon är en av världens finaste vänner, mer som en lillasyster för mig, och jag vet att hon skulle offra allt för sitt gudbarn den dagen han/hon kommer till världen. Hon finns här för mig dag som natt oavsett vad det gäller och betyder hur mycket som helst för mig! Det som även va en anledning till att hon blev gudmor är att vi är mer eller mindre samma person när det gäller egenskaper, och man vet alltid vart man har henne! Love this girl!<3 Vi hade redan bestämt oss för de blivande gudföräldrarna innan vi gick ut med att jag va gravid & vi känner fortfarande att det är helt rätt personer!

Kommentarer
Postat av: :)

Hur många "syrror" har du ?

2013-12-04 @ 23:07:40
Postat av: Zandra

Du & Mikaela

2013-12-05 @ 21:16:27
URL: http://zandrakjelledal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0