Första tiden hemma

Trots att de nu har gott ca 2mån sen Casper kom till oss och vi har nu gått in i augusti månad så känner jag för att skriva detta. Inte bara för att jag har lovat det utan också för att de kan vara intressant att läsa.
Precis som rubriken lyder så kommer detta inlägg bestå av hur de gick de första dagarna hemma samt hur Theo har reagerat på att ha en bebis hemma på heltid.
Svartsjuka? Mitt å ditt? Massa skrik och gråt? Sömnlösa nätter? Tär det på vår relation? Funkar amningen? Vems plats i sängen? Osv
 
Casper föddes torsdagen den 18 maj kl 10.27. Hela familjen (förutom Theo som då sov hos sin mormor å morfar medan vi va kvar på BB) sov i familjerum en natt å andra natten så va det bara jag & Casper som låg kvar, medan älsklingen fick en natt för sig själv hemma.
Det enda han gjorde va att bajsa, kissa, sova å äta. Enda gångerna som han yttrade sig va om han ville äta eller hade gjort något i blöjan eller ville ha närhet, annars låg han helt tyst. Otroligt snäll kille som vi knappt märkte av.
Dessa 2 nätter på BB så vaknade Casper mellan 3-4ggr/natt för att äta eller byta blöja (för de mesta äta). Han somnade om snabbt därefter oavsett va behovet va. Likaså jag som då satt upp å ammade då de kändes mest naturligt just där å då.
Vi kom hem på lördagen den 20:e runt 13 tiden. Kändes jätte konstigt å overkligt att komma hem till ett tomt hus, med en sovande bebis i maxi-cosin. De va som om att tiden hade spolats tillbaka till den dagen då vi kom hem med en nyfödd Theo, fast då till lägenheten. Allt kändes så nytt trots att vi varit med om detta en gång tidigare. Vi kom snabbt in i rutinerna och allt kändes helt naturligt 😊
 
När Theo kom hem någon timme senare så visade han ingen svartsjuka för fem öre. Det va snabbt "min lillebror", "åh va söööt", "Theo vill hålla" osv. Dock så börja han gråta hysteriskt när hans mormor å morfar skulle åka. Han ville hänga med dom hem igen för att leka. De gjorde grymt ont i mitt mamma hjärta att se å de märktes att de även gjorde ont i mormors hjärta när de blev tvungna att åka (de skulle iväg på kalas).
Det höll på i ca 30min efter att de åkt å efter mycket om å men så gick Theo å älsklingen till lekparken ensamma medan jag å Casper va kvar hemma.
Under hela kvällen så lämnade Theo inte sin lillebror ur syne. Så fort Casper börja gny lite så va Theo där för att antingen stoppa in nappen eller sjunga. "Bockarna Bruse" eller andra barnsånger. Casper tittade på sin storebror med sina stora blåa ögon medan han sluta gny (hjälpte varje gång)😍 Theo hjälpte till varje gång blöjan skulle bytas, satt gärna bredvid mig när jag ammade och ville mer än gärna hålla i sin lillebror. När Casper låg på golvet i sitt babygym så låg Theo bredvid å småpratade samtidigt som han klappade sin bror försiktigt på huvudet.
 
När de va dags för första natten så nattade jag båda sönerna samtidigt i vår säng. Ammade Casper till sömns medan Theo låg bredvid å lyssnade på lugn musik. När båda hade somnat så bar jag ut Casper till sin vagga så jag hade koll på honom ifall han skulle spy då han hade ätit. Lagom när vi skulle lägga oss vid midnatt så vakna lillskrutten för mat igen. Gjorde honom klar för natten å la mig i sängen. Medan jag låg å ammade så somnade jag.
Under nattens gång så vaknade Casper 2 ggr för mat å blöjbyte (vid 3 tiden & 6 tiden) men somnade om sen igen. Vid 9 tiden vakna han igen för mat å då vaknade även Theo så vi låg kvar i sängen å myste till kl.10 ca (Casper hade somnat om efter att han käkat igen).
 
Andra dagen såg i stort sätt likadan ut som tiden på BB- Casper sa inte ett knyst. För den mesta delen så sov han. Den delen han va vaken så myste vi för fullt både i famnen och på golvet. Theo visade fortfarande ingen som helst svartsjuka och det va inte på tal om att de va "min mamma, min pappa, mina leksaker" eller va de nu va, från hans sida. Theo visade otroligt stort intresse för sin lillebror oavsett va vi skulle göra och han delade gärna med sig av leksakerna (visade gärna dom trots att Casper va väldigt ointresserad haha).
 
Vi träffade inte så värst många den första tiden då vi ville umgås bara familjen å för att Theo (och vi) skulle komma in i vardagen att ha en bebis hemma.  Allting gick så pass mycket bättre å snabbare än vi tänkt samt att de kändes som om att de alltid hade varit vi 4 i familjen❤
De enda som kom på besök va mina föräldrar en av dagarna då de hade köpt en studsmatta till Theo (storebrorspresent) som va väldigt uppskattad. Älsklingens syster å hennes kille kom även på besök dagen efter att vi kom hem från BB. Mycket trevligt
 
Dagarna va lika lugna å harmoniska som på BB oavsett om vi va inne eller ute, på hemma plan eller åkt hemifrån. Theo betedde sig som om att han alltid haft en lillebror i sitt liv medan vi knappt märkte av Casper. Dag som natt i stort sätt. Så något skrik å bråk har vi knappt haft här hemma. Det enda har varit när Theo inte fått som han vill eller gör saker han inte får (bl.a stå å hoppa i soffan, kasta saker i sitt rum) men när de gäller lilleman så nej, inget mer än att han har talat om att blöjan behövt bytas eller att magen kurrar.
 
Sömnlösa nätter har jag väl inte direkt haft varken då å nu 2 mån senare. Vaknar endast när Casper vill ha mat men somnar direkt om. Sen att jag va jätte trött om mornarna i börjanhade med att mitt järnvärde inte va de bästa (fick järntabletter när jag åkte från BB som ska tas 2ggr/kväll). Älsklingen har dock sovit väldigt oroligt å har vaknat flera gånger de första veckorna men INTE heller pga att Casper skriker utan det hade med att han då hade en massa att tänka på just generellt + att han va rädd för att Casper inte andades eller att jag hade rullat över honom i sömnen. Allmänt orolig helt enkelt... Så han va väldigt trött å utmattad. Idag drygt 2 mån senare sover älsklingen bra om nätterna igen.
 
Amningen funkar super. Lika bra då som nu. Blev att jag ammade var tredje timme ungefär men ibland blev de mer sällan å ibland oftare beroende på om Casper sov ute eller inne (sov betydligt längre ute än inne och så ser det ut än idag).
Jag kände redan från början att jag även hade  betydligt mer mjölk nu än när Theo va liten vilken va otroligt skönt. Inte så pass mycket att de bara forsade ur brösten å att de inte finns ett stopp utan de va mer att de små läckte  lite hela tiden å ibland ingenting beroende på hur ofta jag fått ammade under dagen. Mot kvällarna å på morgonen så kände jag att brösten va fulla medan under dagarna så va de "lagom" fyllda. Minns även att jag kände att Casper fick i sig av mjölken vilket jag va lite osäker på om Theo fick. Casper va väldigt glupsk av sig redan efter födseln och är det än idag, samt ivrig. Han hann knappt svälja förrän han tar ett nytt sug.
Hoppas jag kan amma på heltid mer än 3mån som jag endast kunde med Theo!
Känns dock som om att han spyr upp hälften av måltiderna varje gång, som om att han fått i sig för mycket även om han verkligen har letat å grymtat ( som en liten gris) efter bröstet samt gapat.
 
De första veckorna blev de att Theo tog över älsklingens plats i sängen å älsklingen Theos säng (för det mesta). Det blev så för att vi skulle slippa sova å trängas hela familjen i vår säng då Theo fortfarande kommer in till oss på nätterna. Också för att älsklingen kunde koppla bort tanken på att Casper inte andades å att jag skulle rulla över honom, när han inte sov i samma rum konstigt nog. Han sov bättre så men  ändå inte helt bra. Theo sov desto bättre han också å vaknade inte under nattens gång. Men dag har de bytt tillbaka till sina riktiga sängar igen.
 
När de gällde min å älsklingens relation i början så blev det inte någon direkt förändring. Tanke på att Casper va så snäll å Theo är densamma som han va innan (om inte snällare nu) så blev de inte att vi kände oss griniga eller trötta så. Vi hann dock inte visa vår kärlek till varandra på samma sätt som innan men det va kanske inte så konstigt då man prioriterar sönerna nu i första hand å vi får ta hand om varann när de sover. Vi försökte  iaf ta vara på kvällarna så gott de gick men tanke på att Theo somnar så sent nu så blir de inte mycket tid kvar innan vi själva kröp till kojs. Eller så blev de att Casper vaknade å ville ha mat. Men några kramar å pussar då å då hanns de alltid med❤
Idag har de blivit allt mer tid för varann vilket vi båda tycker är skönt!!!
 
De 3 första veckorna blev de inte att vi tog så jätte mycket promenader utan vi va mesta dels va hemma. Fixade å donade i trädgården å bara varit. Sen älsklingen började jobba den 8 julni så blev de desto mer promenader, varje dag i stort sätt, medan Theo va på dagis mellan 9-14.
Ca 1 kilo kvar av de 15 jag gick upp (dom tio första kilona försvann redan efter 1v men sen har de gott betydligt trögare tyvärr!) men har som mål å gå ner ytterliggare 3 kilo därefter samt bli lite tajtare i kroppen. De får ta den tid de tar men målet e att de ska bort relativt snabbt (drömmålet e att vara nere under 70kg innan sommaren är slut)👍
 
Vi har haft det oförskämt bra å haft sån tur med båda våra söner. De e verkligen dröm barn båda två😍
Först två graviditeter som jag (vi) bara flög igenom utan några som helst bekymmer. Två förlossningar som va som ett raketskott å två söner (i bebis ålder) som man knappt har hört att man har. Nu hör man Theo rätt mycket (trots ålder) och Casper börjar man höra mer å mer nu när han har börjat skratta så pass mycket att han kiknar. Han har även börjat små prata vilket e hur härligt som helst. Något som e lite mindre mysigt e att i samband som han äter så fort så får han i stort sätt ont i magen varje gång han har ätit vilket leder till skrik. Dock när han har rapat  å spytt en del så lugnar han ner sig å blir jätte glad istället❤❤
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0