Frågor om jobb

1. Vad ville du bli när du var liten?

Delfinskötare 🐬 Har alltid älskat delfiner å gör det fortfarande. Tycker det är bland de finaste djuren vi hat på Jorden. En dröm vore att få simma med dom.

2. Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?

Hade nog delfinskötare som drömyrke rätt så högt upp i åren. Eller ah upp till åk. 6 någonting. Sen tänkte jag inte så jätte mycket på framtidsyrke. Under högstadiet å gymnasiumet va det mycket idrott både på fritiden och i skolan så möjligtvis idrottslärare. Gick på ett idrottsgymnasium å en idrottsklass samt spela både ⚽ & 🏀 på rätt så hög nivå (div 3 i fotboll å div 2 i basket träna jag med i slutet av min "karriär").

3. Vilka var dina bästa / sämsta ämnen i skolan?

Bästa ämnen va matte och idrott (om man nu kan räkna idrott som ett ämne så). Tyckte att matte va riktigt kul, speciellt ekvationer👍

Sämsta ämnet va ENGELSKA! Har fortfarande jätte svårt med det även om jag har blivit bättre. Jag förstod väldigt mycket men när de kom till tal å skrivning så va de betydligt sämre. Nästan så att jag skämdes... 👎

4. Vad gjorde du efter gymnasiet?

Efter gymnasiumet började jag direkt på naprapathögskolan då jag hade tänken att "om jag inte börjar plugga direkt så kommer jag aldrig tillbaka till studierna å får en ordentlig utbildning" (hfick i stort sätt bara högskole behörighet efter studenten men ingen direkt push ut i arbetslivet). Jag har alltid tyckt om att jobba med människor på olika sätt så jag tyckte att naprapat verkadr väldigt intressant å spännande yrke (+ bra löner).

5. Vilket var ditt allra första jobb?

Sommarjobb har jag i stort sätt haft sen tidig ålder (runt 12-14) men om det räknas så fotbollsskoleledare. Annars va det nog faktiskt när jag jobbade på Ica år 2008-2010. Kom igång med jobben rätt så sent.

6. Vad har du haft mer för yrken?

Jobbat på Stadium som timvikarie, Coop Konsum i 10mån som mån anställd, Café Genui i Järna som sommarjobb, Jatc omsorg (påminner om hemtjänst/boende) sommarjobb/vid behov, förskole-& lärarvikarie bådr uppåt Stockholm å i Södertälje, kiosken på basketmatcher (gör fortfarande ibland) & Attendo hemtjänst (fortfarande ibland).

Har nog glömt något men ah de vart rätt så många ändå😜

7. Vad går ditt nuvarande jobb ut på?

Personlig assistent innebär att jag hjälper en eller flera personer med allt det som de behöver i vardagen. Det kan vara allt ifrån att ringa och påminna dom att ta medicinen till att hjälpa dom på toaletten. Ja allt helt enkelt.

Jag trivs väldigt bra med ett typ av sånt här jobb, då jag som sagt älskar att hjälpa människor. Dock så slits detta yrke väldigt mycket på ryggen och sin egna kropp så de e tur att jag har träningen vid sidan av 👍

8. Vilka är dina starka / svaga sidor på ditt jobb?

Starka sidor- Har tålamod. Det krävs i detta yrke, inte enbart för att man hjälper till med allt utan också för att det sker mycket ändringar i schemat. T.ex att om jag jobbar kväll (16-23) å kontoret ringer å meddelar att jag måste stanna kvar över natten också (22-08) då de absolut inte går att få in någon annan. För min del så går det oftast men det kan vara lite träligt ifall man nu har planerat något annat.

Svaga sidor- Att jag är alldeles för snäll. Ställer upp alldeles för mycket hur trött jag än e. Vill aldrig sätta någon i klistret så jobbar hellre än att min kollega bli tvingad till att t.ex stanna kvar fast möjligheten inte finns. Måste börja tänka på min kropp å min hälsa i första hand.

9. Nämn något som du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb?

Att kunna hjälpa å finnas till hands dagligen. Samt att jag verkligen har ställt upp så mycket som jag kan, lite väl mycket kan nog min kära älskling tycka men samtidigt så förstår han vilket e skönt.

10. Vad skulle du vilja jobba med om du inte hade det yrke du har i dagsläget?

Jag har ett nytt drömjobb å de e att jobba som förskole- & grundskole lärare. Så det är något jag skulle vilja jobba med. Även där för att hjälpa barn i skolan å få en push i livet 😊

11. Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?

Oj! Hmm... Jag tror ärligt att jag skulle kunna anpassa mig till nästan vad som helst om jag inte had enågot val. Något som jag känner att jag inte skulle vilja jobba med är bl.a brandman, städare, vakt på fängelse, sopgubbe/kvinna.

Brandman just för att jag tycker eld är obehagligt i stora mängder (har alltid tyckt). Städare just för att det slits mycket på kroppen å verkar allmänt tråkigt. Vakt just för att jag får en obehaglig å otäck känsla av att jobba så nära kriminella människor.. Sopgubbe/kvinna just för att det luktar så hemskt om sopor.

12. Vad gör du om fem år?

Om 5 år så hoppas jag på att jag är mamma till två mirakel (dvs att Theo har fått ett syskon) och har fullt upp med dom & att jag är mitt uppe i lärarutbildningen. Sen hoppas å önskar jag att framtida planer för ett bröllop kanske kan dyka upp framåt åren. Ser rätt mörkt ut i dagens läge haha, men har alltid drömt om att få gifta mig. Å de e med älsklingen, ingen annan❤

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0