Kokande vatten = bärfläcks borttagning

För inte alltför länge sen berättade mamma ett fiffigt knep för att ta bort bärfläckar från kläder eller andra textiler. Något som jag aldrig har tänkt på eller vetat om.
Kanske bara e jag som är seg eller lite efter men det är grymt bra knep å fläckarna försvinner på bara några sekunder.
 
Koka upp vatten i en kastrull å låt det fortsätta koka. Lägg ner tröjan eller vad det nu är i det kokande vattnet. Vänta en liten stund å skölj sedan av plagget i kallt vatten. Å vips så är fläckarna borta 😁
Dock så tror jag inte att fläckarna går bort lika lätt ifall man har tvättat kläderna innan utan man BÖR nog koka upp vattnet först å sen tvätta.
 
Jag testade faktiskt det redan idag. Theo hade fått blåbärsfläckar på sin t-shirt under frukosten. Det gick mycket snabbare än jag trodde å man ser inte ett enda spår utav blåbären😁
Här nere ser ni resultaten:
 
20 sek senare... ⬇
Vips så är fläckarna borta👍

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0