Trädgårds sysslor

Har varit en mysig dag med min mamma i det underbara vädret medan Theo har varit på dagis å lekt av sig i 4 tim (som vanligt inte ville därifrån). Det har blivit väldigt mycket dagar med min kära mamma sen hon blivit sjukskriven å de e väl både på gott å ont. Jag älskar henne massvis å tycker om att umgås med henne trots att vi har väldigt starka å olika åsikter om saker å ting, men samtidigt så vet å ser jag att Theo älskar sin mormor å gärna vill leka med henne. Därför så har de blivit väldigt mycket tid med henne nu sista tiden. Det som är lite mindre bra e att älsklingen e "trött" på att hon oftast e här när han kommer hem från jobbet. Efter en arbets dag så vill han inget hellre än att komma hem till de två personer som han älskar mest å vill bara koppla av allting annat. Han vill inte stöta på sin svärmor 5 dagar/veckan när han kommer hem, vilket jag förstår. Vi har haft väldigt djupa diskussioner om de å jag har faktiskt pratat med mamma om de också å hon har accepterat de samtidigt som hon förstår att han vill ha lugn å ro när han kommer hem. Därför så har hon nu sätt till att jämt åka härifrån innan älsklingen har kommit hem eller så har hon precis sagt hejdå till oss och satt sig i bilen när älsklingen rullar in, då hon måste hämta min pappa från jobbet.
 
Oj nu kände jag att jag svamlade iväg lite men skönt å skriva av sig lite om sånt som inte har med inlägget att göra.
Men ialla fall. Fick sovmorgon till 8.45 då Theo va väldigt trött å inte vaknade förrän då. Blev väldigt förvånad då jag först vaknade till vid halv 8 och han fortfarande låg å sussade så sött.
Gjorde i ordning frukost som vi åt tillsammans innan vi gjorde oss iordning för att ta en promenad till dagis. Theo gick å sjöng hela vägen på olika barnsånger. De vi mötte (mesta dels äldre damer) log glatt och tyckte de va gulligt. Så fort vi kom fram till dagiset så sprang Theo direkt fram till sina kompisar som höll på att cykla. De va bara att vinka ett snabbt hejdå innan jag gick hem igen. Plockade undan lite här hemma innan mamma kom förbi. Jag har pratat lite om att plantera lite färska kryddor och smultron i den pallkragen som jag hade grävt ur, så fick lite råd från mamma innan vi begav oss till pantagen för att köpa en liten pallkrage till. Hon hade nämnligen köpt 3 månadssmultron plantor och persilja häromdagen till mig som vi skulle sätta ner, men jag ville också ha lite andra kryddor som t.ex. basilika, timjan, oregano och gräslök.
När vi kom till plantagen så fastnade vi självklart vid sommarblommorna å började prata om de haha. Typiskt oss att komma in på annat. Plockade på oss 3 st stjärnöga plantor som skulle bli fint att ha ihop i en kruka på framsidan. Slutade med att vi kom hem med stjärnöga pantorna, en pallkrage på 60x80 cm, 6-pack smultronplantor (mindre än månadssmultrona som mamma hade köpt tidigare), en kruka oregano, citrontimjan och basilika. Tyvärr så va inte gräslök krukorna så värst fina så hoppade faktiskt de för denna gång. Allt detta gick på 329 kr. Inte så farligt ändå👍
 
Väl hemma blev de att vi ställde allting på baksidan innan vi fick bege oss till dagiset då klockan hade hunnit blivit 14. Som jag nämnde i början så ville Theo inte hem denna dag heller men de går alltid att locka med antingen vindruvor eller melon. Promenad hem i solen och en små sjungande son. Stekte på lite korvar då jag å mamma inte hade hunnit få i oss någon lunch. Käkade korv med bröd på baksidan medan Theo fick lite vindruvor och chokladpudding som fanns kvar från igår. Jag satte sedan igång med att sätta ihop den lilla pallkragen och gräva ur så den fick plats mellan de stora. Theo hjälpte sin mormor med att plantera kryddorna i den stora pallkragen som jag först hade tänkt å ha blommor i. I den lilla pallkragen panterade vi sedan de 9 smultronplantorna. Vart väldigt bra! Hoppas bara att allt detta tar sig också så man kan känna sig väldigt nöjd då de e första gången som jag gör något sånt här själv (har aldrig haft intresset förut men också ingen direkt anledning till att börja pantera å så saker själv)☺
 
Stjärnöga plantorna tänkte vi sätta ner imorgon då mamma även kommer på besök en stund så hon får leka massor med sitt barnbarn istället för att komma hit å bara "jobba" haha. Min pappa blir "tokig" då mamma får massa gjort hos oss men INGENTING hemma hos dom nu när hon e sjukskriven. Har blivit en hel del suckar de senaste dagarna/veckorna från hans sida även om han själv tycker att de e roligare å hjälpa andra än att ta tag i allting som egentligen behövs göras hemma.
Precis när mamma skulle bege sig hemåt kom älsklingen hem. Stod å små prata lite med Jeppe som körde hem honom innan vi alla sa hejdå. Jag å skutten hoppa in i ett välförtjänt bad å påbörjade sedan middagen. Kallrökt lax i citronsås och pasta stod på menyn. Alltid lika spännande om Theo äter de då lax inte e en stor favorit men idag va de gott å han ville t.o.m. ha 2 portioner & åt upp båda portionerna för en gångs skull☺
 
Nu ikväll så har det blivit en del pusslande, spelande, mys framför disney junior och godnatt sage läsning innan skrutten somnade vid 21.30 tiden. Han har nu den senaste veckan vägrat somna innan 21 tiden då "det är ljust ute". Han är så smart att han har kommit på att man ska sova när de e mörkt ute, inte ljust. De han inte riktigt förstår e att när sommaren kommer så kommer de bli ljusare ute å man måste gå å sova oavsett. Skönt för honom att han slipper vara på dagis kl.7 om mornarna nu när jag e ledig å under min mammaledighet. Även skönt för mig å slippa ställa klockan😉
Blir snart å krypa till kojs för oss också så man får sin sömn. Man vet aldrig om lillebror bestämmer sig för att komma ut i natt eller inte. Fick älsklingen bestämma så skulle lillebror ha kommit redan i helgen haha.
Så bäst att få sova några timmar iallafall. Vi väntar med spänning😍
Hörs mer imorgon.
 
Puss å kram på er ❤
Pallkrage 1 (vänster): morötter + plocksallad
Pallkrage 2 (mitten): smultron
Pallkrage 3 (höger): basilika, persilja, oregano & citrontimjan
 
Gräslök ska även planteras i den högra pallkragen + något mer där i mitten👍

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0