Mexico uppdatering del 3

Den tredje å sista delen av Mexico resan ska bara handla om fredagen den 23:e mars. De va då min barndomsdröm äntligen gick i uppfyllelse. Nämligen att simma med delfiner! 🐬

Alarmet ringde strax innan kl. 6. Jag packade våran väska som vi skulle ha med oss. Jag smorde in mig och Casper som fortfarande sov så sött. När alla förberedelser va klara så väckte jag grabbarna. Vi mötte mamma, pappa å Emil, och begav oss till buffé frukosten som öppnade halv 7. Vi gjorde i ordning våran frukost för att kunna äta den på bussen på vägen till båten. Tog ca 20 min att ta sig dit. Vi fick våra "biljettarmband" innan vi klev på båten. Vi satt ute på däck hela båtresan till ön, där vi skulle få simma med delfinerna. Jag satt som ett barn på julafton- så exalterad å bara längtade efter att få se mina favorit djur på nära håll, i de verkliga livet, i havet (kanske inhängnande bassänger men i havet å inte i en pool) å inte bara i en bassäng på Kolmården.
Casper låg å sov i bärselen som jag hade på mig, å Theo satt så snällt i sin pappas knä. Så otroligt fint å härligt. Solen sken starkt trots att klockan bara va strax efter 8, vattnet va så klart å turkosblått, fåglarna kvittrade för fullt. Riktigt härligt!!!

Ca 45min senare så lades båten i land på ön (minns tyvärr inte va ön heter) och delfinerna såg man direkt. De simmade runt i sina stora bassänger, så fina och fridfulla🐬 Jag hoppade nästan bokstavligt av glädje å förtjusan. En dröm blev äntligen sann!
Våran guide gick igenom lite tider, regler å hur dagens upplägg skulle se ut. Först va det delfinsimning, sen träffa, klappa och mata ett sjölejonsliknande djur (vet inte riktigt va de va för djur) och därefter simma med hajar å rockor. Sista timmen så skulle vi få chansen att kolla på alla bilder samt printa ut 7 st (skulle få alla bilder på en disk + nedladdat via en app) som våran fotograf skulle ta under hela dagen. Vi blev även uppdelade i grupper (familjevis) inför delfinsimningen samt fick hämta ut en varsin flytväst.
Med spänning så följde vi efter våran fotograf bort till våran del av plattformen där vi mötte upp vår delfinskötare. Han berättade lite allmän information om just delfiner generellt och lite mer specifik info om just våran delfinhona som skulle simma med oss. Väldigt intressant må jag säga.

Det första vi fick göra va att klappa å känna på delfinen både på ryggen å magen några gånger när hon simmade långsamt fram å tillbaka. Casper va lika ivrig som sin mamma medan Theo va tillbakadragen (han frös massor men ville samtidigt vara nere vid delfinerna).
Nästa steg va att var å en (båda grabbarna va tyvärr för små, åldersgräns på 6 år) skulle simma ut ca 20m å invänta att bli skjutsad framåt av två st delfiner. De skulle med hjälp av sin nos putta på våra fotsulor så vi kom upp över ytan å mer eller mindre surfade. Vi skulle samtidigt luta oss lite bakåt så vi kom upp ner i en stående position. Detta va de häftigaste! Man såg hur delfinerna kom simmande under ytan å helt plötsligt så blev man puttade framåt. Jag kom upp så pass mycket att jag mer eller mindre stod raklång å fick till ett ordentligt dyk. Så pass att jag tappade mina bikinibyxor (syns lite på en av bilderna haha) 🙈
Steg 3 va att göra samma sak som steg 2 men att ligga på en bräda istället för ingenting. Detta va fortfarande häftigt men inte alls lika som förra. De va nog svårslaget!
Vi fick klappa å känna på delfinen flera gånger när hon simmade förbi oss. Så len å fin. Vi fick även  "dansa" med henne, dvs hålla i hennes fenor. Vi höll upp handen i luften så att hon dök upp å nuddade vår handflata, vi pussade hennes nos å hon pussade våra kinder. Detta fick även grabbarna göra, dock så frös Theo så pass mycket att han endast dansade med delfinen medan Casper skulle stoppa hela nosen i munnen haha 😂
I slutet så tog vi även familje foto på oss 4, mamma pappa och Emil tog ett på dom tre. Samt att vi fick ett på oss alla😊

Bara ca 10 min senare så skulle vi alla samlas för att se, träffa, känna och mata nästa djur. Nämligen ett djur som påminner om sjölejon men heter något annat (minns tyvärr inte vad). Han va inte alls lite len å fin, utan han va sträv, hård å mossig. Han va vegetarian och hade inga tänder. Vi fick mata honom med sallad. De åt närmare 25kg sallad om dagen (eller ngt sånt). Helt sjukt!
Theo frös fortfarande massor så ville inte gå ner i vattnet men ville ändå titta på från bryggan. Såg väldigt nyfiken ut trots allt. Casper bara älskade att få bada då han inte fått göra de på hela veckan pga dina mediciner.

Strax därefter fortsatte vi vidare till hajarna och rockorna. Cyklop på, och sedan va de bara att gå ner i vattnet. Minns inte va de va för slags hajar men de höll sig på botten av bassängen under tiden. Va riktigt häftigt de också, men ändå inte lika som delfinerna. Tyvärr så blev det inga bilder på just hajarna men de va som sagt häftigt att vara så pass nära ändå.

Vi fick därefter dryga timmen på oss att göra vad vi ville, innan båten skulle vidare till andra sidan ön för sol å bad, lite zipline, snorkling. Mer en relax eftermiddag innan båten styrdes tillbaka till Cancun.
Började med att äta lunch, tog lite familjebilder med den fina bakgrunden (vill förstora upp en familjebild å ha hänga dessa hemma nu när även Casper har gjort oss sällskap). Dock så lös solen oss rakt i ansiktet eller så bländades kameran så bilderna vart väl sisådär tyvärr men någon blev iaf godkända. Medan mamma passade sina barnbarn så åkte vi andra zipline. Det va 3 olika höjder innan man landade på stranden. Väldigt härligt å inte så värst läskigt som jag trodde innan.
Då det blåste en del å vågorna va lite större på em så hoppade vi snorklingen. Däremot så slappade vi vid poolen å njöt av sista heldagen. Dagen därpå skulle vi återvända hem till Sverige å kylan.

På vägen hem så satt jag inne i båten då Casper skulle sova å de blåste lite mer än på morgonen. Lagom när vi satte oss i taxin så kände vi alla att tröttheten kom krypandes. Blev att vi gjorde oss i ordning med dusch å så innan vi begav oss ner till restaurangen. Theo hade totaldäckat redan på bussen så han gick de inte att få liv i. Det slutade med att han å älsklingen va kvar på hotellet medan vi andra gick ut å åt mat. Casper charmade som vanligt alla, inte bara restaurang personalen utan även kunderna. Skönt att han va sitt gamla jag igen.
Mätta å belåtna så traskade vi tillbaka till hotellrummet å jag möttes av 2 sovande killar. Jag gjorde ordning Casper för sängen å nattade honom innan jag små packade lite inför hemresan. Dock så blev de inte så mycket gjort då tröttheten tog över. En mycket glad, nöjd å överlycklig tjej somnade på en gång efter att ha fått sin barndomsdröm gå i uppfyllelse!!😍❤️❤️